مراحل انجام عصب کشی
نوشته شده توسط : uuu

درجات مختلف پوسیدگی دندان و عصب کشی


پوسیدگی دندان در درجات و سطوح مختلفی رخ داده و می تواند مشکلات و علائم متفاوتی ایجاد نماید.

اگر پوسیدگی ایجاد شده در سطح مینای دندان رخ دهد، علائمی مانند درد و مشکلاتی از این قبیل وجود نداشته و تنها حالت بوجود آمده تغییر رنگ سطح دندان از سفید به کرم و یا قهوه ای در درجات شدیدتر است.
اگر پوسیدگی در قسمت عاج و یا دانتین دندان رخ دهد، کم کم علائمی مانند درد خفیف و ایجاد حالت های آزاردهنده پس از خوردن شیرینیجات و احساس گزگز پس از نوشیدن مایعات سر ایجاد می گردد.
اگر پوسیدگی به مغز دندان و یا پالپ کشیده شود به دلیل تحریک عروق خونی و فیبرهای عصبی موجود در این ناحیه، علائم شدید و غیر قابل تحمل ایجاد می گردند. حساسیت شدید دندان به مواد قندی، درد غیر قابل تحمل و مقاوم به داروهای ضد درد، ایجاد حساسیت به مایعات و هوای سرد و بی قراری هنگام خواب و بیداری از جمله علائم ایجاد شده به دنبال پوسیدگی های پالپ دندان هستند. در این مرحله درمان های ترمیمی دندان جوابگو نبوده و بسته به شدت آسیب وارد شده نیاز به انجام عصب کشی خواهد.

مراحل انجام عصب کشی

وقتی پوسیدگی به پالپ دندان رسید، منجر به ایجاد التهاب و فراخوانی سربازهای سیستم ایمنی به این ناحیه شده و یک افزایش حجم شدید در پالپ دندان رخ می دهد. این افزایش حجم، فشار شدیدی به فضای درون دندان وارد نموده و منجر به ایجاد یک درد شدید در دندان می شود.
اولین مرحله در انجام عصب کشی، تمیز کردن و برداشتن پوسیدگی در قسمت عاج دندان و دسترسی به کانال های دندانی در ریشه دندان به منظور انجام عصب کشی است.
در مرحله بعدی عصب کشی، کانال ها کاملا تمیز شده و عاری از هرگونه مواد، بافت نرم و باکتری خواهند شد. معمولا پاکسازی کانال های ریشه دندان بوسیله فایل انجام می گیرد.
در این مرحله از عصب کشی، کانال های پاکسازی شده پر خواهند شد. مواد مورد استفاده برای اینکار با بافت نسوج در انسان سازگاری کامل داشته و هیچ آسیبی به دندان و لثه وارد نخواهند نمود.
معمولا در این مرحله از عصب کشی یک عکس رادیوگرافی از دندان گرفته شده و وضعیت کانال ها بررسی خواهند شد.

 
پس از پر کردن کانال ها به روش گفته شده، دندان را پانسمان کرده و ادامه عصب کشی را به جلسات بعدی موکول می نمایند. در این مرحله به منظور کاهش درد و ناراحتی ناشی از اقدامات اولیه عصب کشی، داروهای مسکن و ضد التهاب برای بیمار تجویز می گردد.
مرحله آخر این درمان، پر کردن تاج دندان است. این مرحله یکی از مهمترین مراحل عصب کشی است که متاسفانه توسط بیماران بسیاری نادیده گرفته می شود. توصیه می کنیم به منظور پیشگیری از آسیب های و شکستگی های احتمالی در دندان حتما پر کردن تاج را انجام داده و انجام آن را پشت گوش نیندازید.
معمولا ناراحتی و درد عصب کشی قابل تحمل بوده و بیمار در حین انجام این اقدام به دلیل استفاده از داروهای بی حسی دردی را متحمل نخواهد شد. تا ۲۴ ساعت پس از انجام عصب کشی احتیاج به مراقبت های اولیه و تا ۷۲ ساعت پس از آن احتیاج به مراقبت های ثانویه خواهد بود. در مراقبت های اولیه توصیه می شود به هیچ عنوان از غذاهای جامد و سفت استفاده ننمایید و مایعات هم دما با بدن را با استفاده از نی استفاده نمایید. در صورت بروز درد و بی قراری پس از بی اثر شدن داروی بی حسی حتما از داروهای ضد التهابی و ضد درد مانند ایبوپروفن و مفنامیک اسید استفاده نمایید. در اقدامات ثانویه باید از تغییرات دمایی شدید دندان جلوگیری نموده و مراقب برخورد دندان با اجسام سفت و جامد باشید




:: برچسب‌ها: عصب کشی دندان ، دانتین ,
:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: