عصب کشی-درمان ریشه (ENDO)
نوشته شده توسط : uuu

 عصب کشی یا درمان ریشه چه زمانی ضروری است؟

عصب کشی یا درمان ریشه زمانی ضروری است که پالپ (بافت نرم داخل کانال دندان) و مجرای ریشه ملتهب، آلوده و یا دچار آسیب شدیدی شده باشد.

علل به وجود امدن عفونت داخل دندان چیست؟

علت اصلی به وجود آمدن این عفونت، پوسیدگی عمیق داخل دندان و دیگر دلایل آن روش‌های دندانپزشکی تکراری بر روی دندان، ترک‌های عمیق، پریدگی‌ها و تراشه‌های ایجاد شده بر روی دندان است.

علاوه بر این دلایل، ممکن‌است دندان دچار آسیب دیدگی از طریق ضربه یا جراحتی شده باشد که پالپ دندان و ریشه را عفونی کند و در ظاهر هیچ نشانه‌ای وجود نداشته باشد.در این صورت هم دندان نیاز به عصب کشی خواهد داشت.

علائم نیاز دندان به عصب کشی چیست؟

  • درد
  • حساسیت دندان به گرما یا سرما
  • حساسیت به لمس کردن و جویدن برخی مواد غذایی
  • تغییر در رنگ دندان
  • تورم
  • حساسیت در گره‌های لنفاوی،لثه و استخوان‌های اطراف دندان

با این تفاسیر گاهی اوقات این عفونت هیچ علائمی در ظاهر از خود نشان نمیدهد ولی دندان نیازمنده درمان ریشه  یا  عصب کشی است.

اگر التهاب یا عفونت پالپ و ریشه دندان بدون درمان باقی بماند یعنی عصب کشی نشود، می تواند باعث درد شدید یا منجر به آبسه شود.

مراحل انجام عصب کشی یا درمان ریشه (ENDO)

مرحله اول: در مرحله اول عصب کشی برای معاینه و میزان آسیب دیدگی دندان از آن ،عکس رادیولوژی تهیه می‌شود.

مرحله دوم: در این مرحله از عصب کشی دندان از داروی بی حسی موضعی برای کاهش درد و بی‌‌حسی استفاده می‌شود.

مرحله سوم: در مرحله سوم پزشک دستگاه تخلیه کننده بزاق را در کنار دهان قرار می‌دهد و سپس شروع به برداشتن پوسیدگی‌های دندان جهت باز شدن ساقه پالپ می‌کند.

مرحله چهارم: پس از برداشتن پوسیدگی‌ها پزشک شروع به برداشتن عصب عفونی یا به اصطلاح آبسه می‌کند که این کار توسط یک ابزار دنداپزشکی کوچک انجام می‌شود.

مرحله پنجم: در مرحله پنجم عصب کشی دندان ،پزشک پس از برداشتن عصب‌های آسیب دیده،کانال‌های ریشه دندان را کاملا ًخالی کرده و تمیز می‌‌کند.در حین انجام این کار کانال‌های ریشه دندان بزرگتر می‌شود و دسترسی پزشک برای پر کردن دندان بهتر می‌شود.در فاصله بین خالی کردن تا پرکردن دندان برای جلوگیری از عفونتهای احتمالی مخصوصا در لایه‌های داخلی دندان ،داروهای آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می‌شود.گاهی اوقات ممکن است عصب کشی چندین جلسه طول کشد برای این منظور یک پرکردگی موقت بر روی دندان گذاشته می‌شود تا از تماس مستقیم مواد غذایی با داخل دندان جلوگیری شود.

مرحله ششم: پس از خالی کردن کانال‌های ریشه نوبت به پر کردن قسمت داخلی دندان یا همان کانال‌های ریشه می‌رسد. برای این کار پزشک ابتدا مواد بی‌حسی را به دندان شما تزریق می‌کند.اگر بروی دندانتان پرکردگی موقت داشته باشید برمی‌دارد و سپس مواد مخصوص پرکردن دندان را در داخل کانال‌های ریشه می‌گذارد تا از ورود بزاق دهان و مواد غذایی به داخل دندان جلوگیری شود.

مرحله هفتم: در مرحله‌ی نهایی عصب کشی دندان نوبت به ترمیم نهایی دندان میرسد.در فرآیند عصب‌کشی، دندان به علت پوسیدگی‌‌ها و پرکردگیها‌ی گسترده به شدت ضعیف می‌شود به همین دلیل نیاز به مراقبت در برابر آسیب‌ها وجود دارد.برای این کار از روکش دندان استفاده می‌شود که ظاهری شبیه به دندان داشته باشد.این روکش‌ها از جنس‌های متفاوتی چون طلا، فلز و ..... ساخته‌ می‌شود و شما میتوانید برای انتخاب هر یک از این ترمیم‌ها با دندان پزشک خود مشورت کنید.





:: برچسب‌ها: دانتین , عصب کشی دندان ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: